Bila Hati Dah Keras.. Buat Dosa Dah Tak Terasa..

(kata-kata muhasabah buat renungan bersama)

  • Dalam Surah Al-Maidah ayat 2, Allah berfirman yang bermaksud, “Hendaklah kamu bertolong-tolongan dalam perkara birr dan taqwa, dan janganlah kamu bertolong-tolongan dalam perkara dosa dan permusuhan.”
  • Kalimah “birr dan taqwa” mempunyai maksud tertentu. Dalam kitab al-Asas fit Tafsir disebutkan “Birr ialah melakukan kebaikan dan taqwa bermaksud meninggalkan segala kemungkaran dan dosa.”
  • Jika menurut Dr. Abdul Karim Zaidan dalam kitab Usul ad-Dakwah, secara ringkasnya, ayat tersebut adalah dalil kewajipan mewujudkan organisasi malah wajib dilaksanakan dakwah melaluinya apabila hasil tidak tercapai melainkan dengannya.
  • Ini mungkin dikuatkan lagi dengan ayat 4 surah As-Saff. Sahabat-sahabat boleh rujuk sendiri tafsir ayat ini. Imam Qatadah juga ada memberikan pandangan berhubung ayat ini. Secara ringkasnya, yang mana dinyatakan kiasan Allah yang tidak menyukai perintahNya dilaksanakan dengan tidak teratur. Allah memerintahkan agar saf di medan perjuangan berada dalam keadaan yang tersusun rapi sebagaimana tersusunnya saf semasa solat berjamaah.
  • As-Syahid Syed Qutb dalam Fi Zilalil Quran, “Yang dituntut bukanlah semata-mata berjuang, TETAPI berjuang atas landasan dan berjuang dalam saf bersama-sama dengan jamaah Islam”
  • As-Syeikh Said Hawa di dalam kitab Madkhal Ila Dakwah Al-Ikhwan al-Muslimin (Pengenalan Dakwah Ikhwan Muslimin) berkata, “Zaman kita sekarang adalah zaman lahirnya penyeru-penyeru di pintu neraka. Sabda Nabi sallahu a’laihi wasallam, “Berpeganglah dengan jamaah Islam dan imam (pemimpin) mereka.” Hadis ini menuntut kita beriltizam dengan jamaah Islam dan pimpinannya.”
  • Muhasabah diri kita pula. Islam membangun daulah di atas prinsip iman. Iman adalah tapak dalam membangun sebuah peradaban. Semakin kuat iman itu mengakar, semakin kuat daulah itu berdiri. Ia ibarat seperti sebatang pokok, semakin dalam akar itu menjalar ke dasar bumi, semakin tinggi batang pokok itu meninggalkan bumi. Asas inilah yang membawa Daulah Islamiyyah ke mercu kejayaannya yang sangat gemilang berabad-abad lamanya suatu ketika dahulu.
  • Islam memandang bahawa pembentukan Daulah Islamiyyah merupakan suatu kewajipan yang asasi, juga kewajipan agama dan kehidupan. Ia bukan disebabkan oleh perasaan ‘gila kuasa’ atau loba dengan kesenangan dunia sehingga menilai rendah terhadap hak asasi manusia dan merampas harta benda mereka di sebalik nama cukai, GST, dan sebagainya.
  • Malah Syeikh al-Maududi, pengasas Jami’at Islami Pakistan menyebut di dalam tafsirnya bahawa kemuncak di sebalik penurunan al-Quran adalah demi menuju sebuah pembentukan Daulah Islamiyyah.
  • Runtuhnya Daulah Islamiyyah, maka runtuhlah perlaksanaan Islam yang syumul. Maka apa yang tinggal hanyalah perkara-perkara yang berkaitan dengan ibadah dan munakahat, sedangkan Islam tidak pernah memperincikan penilaian ad-Deen itu kepada semata-mata ibadah, akhlak dan munakahat tetapi ia lebih luas berfungsi menaungi pola kehidupan manusia seluruhnya.
  • Justeru itu, walaupun ia melibatkan soal daulah Islam, persoalan agama dan persoalan yang mungkin ianya dipandang mudah sesetengah orang seperti persoalan dosa dan pahala, ianya tidak boleh diketepikan sama sekali.
  • Sebagai contoh, sebelum kedatangan Islam, masyarakat arab jahiliyyah hidup di dalam kegelapan dan kesesatan. Mereka menjadi bangsa yang hina di tengah-tengah kuasa besar Rom dan Parsi yang berkuasa pada saat itu. Mereka melakukan kezaliman dan penindasan yang tiada taranya kepada golongan kelas rendah, hamba sahaya, golongan kasta serta para wanita.
  • Mereka sewenang-wenangnya membunuh anak-anak perempuan mereka dan menjadikan mereka dan isteri-isteri mereka sebagai barang tukaran untuk memuaskan nafsu kebinatangan mereka dengan pelbagai bentuk pernikahan yang batil. Hidup mereka dipenuhi dosa. Hati mereka keras.
  • Lalu Islam datang dengan membawa islah melalui risalah Nabi Muhammad SAW. Memahami pengertian Islam yg sebenar, menegakkan keadilan dan memerangi kezaliman merupakan intipati utama yang diperjuangkan.
  • Di samping menyeru umat manusia agar mengabdikan diri kepada Allah SWT sebagai sebenar-benar Tuhan yang selayaknya disembah, Nabi Muhammad SAW juga menyeru mereka agar berlaku adil dan memerangi kezaliman. Baginda adalah penyeru keadilan sosial dan keadilan sejagat, melampaui soal etnik, qabilah, keturunan & geografi. Allah SWT berfirman:
لَقَدْ أَرْسَلْنَا رُسُلَنَا بِالْبَيِّنَاتِ وَأَنْزَلْنَا مَعَهُمُ الْكِتَابَ وَالْمِيزَانَ لِيَقُومَ النَّاسُ بِالْقِسْطِ
“Sesungguhnya Kami telah mengutus Rasul-Rasul Kami dengan membawa bukti-bukti yang nyata dan telah Kami turunkan bersama mereka Al-kitab dan neraca (keadilan) supaya manusia dapat melaksanakan keadilan”
  • Adakah kita mampu menyambung usaha mulia Nabi Muhammad SAW?? Bina daulah Islamiyyah dalam dirimu, insyaAllah akan terbina daulah Islamiyyah dengan kehendakNya. InsyaAllah.
Semoga bermanfaat, buat muhasabah kita bersama..
~pesanan untuk pejuang~
Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: